מה זה רדיו לווייני וורלדספייס Worldspace
?
וורלדספייס (WorldSpace) הייתה רשת רדיו לוויינית חלוצית שמטרתה הייתה לספק שירותי שידור אודיו דיגיטליים לאזורים עם תת-שירות, בעיקר באפריקה, אסיה והמזרח התיכון. היא פעלה מאמצע שנות ה-90 ועד תחילת שנות ה-2010.
kvki היבטים מרכזיים של רדיו וורלדספייס:
1. משימה וכיסוי:
-
מטרה: וורלדספייס נוסדה בשנת 1990 על ידי נואה סאמארה, ומטרתה העיקרית הייתה להביא תכניות רדיו לווייניות לעולם המתפתח.
-
טווח הגעה: בשיאה, שני הלוויינים של וורלדספייס, AfriStar ו-AsiaStar, כיסו למעלה מ-130 מדינות, יכלו להגיע ליותר מארבעה מיליארד בני אדם (80% מאוכלוסיית העולם), בעיקר באפריקה, המזרח הקרוב ואסיה. לוויין שלישי, AmeriStar (לימים AfriStar 2), נבנה אך מעולם לא שוגר.
2. טכנולוגיה:
-
שידור אודיו דיגיטלי: וורלדספייס השתמשה בלוויינים גיאוסטציונריים כדי לשדר תכניות אודיו דיגיטליות ומולטימדיה ישירות למקלטים קומפקטיים וניידים.
-
תדרי L-Band: היא פעלה בטווח התדרים 1452-1492 מגה-הרץ (L-band).
-
טכנולוגיה קניינית: וורלדספייס השתמשה בטכנולוגיה קניינית משלה, כולל שבב "StarMan" במקלטים שלה, שטיפל בפענוח MPEG ופונקציות אחרות.
-
שירותי נתונים: מעבר לשמע (אודיו) , וורלדספייס תוכננה לספק שירותי נתונים חד-כיווניים, אחד-לרבים, שונים, כולל טקסט, נתונים, תמונות ואף הזרמת תכנים (סטרימינג) בוידאו . שירות הנתונים נועד ליישומים כמו למידה מרחוק, כאשר המקלט מחובר למחשב אישי ויכול לשמש כמודם אלחוטי.
3. תכניות:
-
וורלדספייס הציעה תמהיל של חדשות, ספורט, מוזיקה ותכניות חינוכיות.
-
היא כללה תוכן שהופק באופן פנימי וערוצים של מותגים בינלאומיים מובילים כמו ה-BBC, CNN, Virgin Radio ו-RFI.
-
התכניות היו זמינות בשפות וז'אנרים שונים, ולעיתים קרובות הותאמו לשווקים אזוריים ספציפיים.
-
מאפיין בולט היה אספקת "קליטה ללא דהייה וללא רעש".
4. מודל עסקי ואתגרים:
-
מבוסס מנויים: בעוד שבתחילה ייתכן שחלק מהשירותים היו בשידור חופשי, וורלדספייס כיוונה בעיקר למודל מבוסס מנויים.
-
קשיים כלכליים: למרות מאות אלפי מנויים (כאשר הודו הייתה שוק משמעותי), וורלדספייס נאבקה כלכלית ולבסוף הגישה בקשה לפשיטת רגל (Chapter 11) בשנת 2008. החברה הפסיקה רשמית את שידורי הרדיו הלווייני בדצמבר 2009.
-
סיבות לדעיכה: מספר גורמים תרמו לנפילתה:
-
עלות: טכנולוגיית לוויינים הייתה יקרה לתפעול.
-
אתגרי התאמת תכנים לאזורים שונים (לוקליזציה) : למרות שכיסתה שטחים נרחבים, יצירת תוכן מותאם ומקומי באמת לאזורים ספציפיים התגלתה כקשה.
-
עליית טכנולוגיית הסלולר: ההתקדמות המהירה והאימוץ הנרחב של טלפונים ניידים באפריקה ובאסיה סיפקו אמצעי תקשורת וגישה למידע חלופי, מקומי יותר, ולעיתים קרובות גם זול יותר.
-
הפרעות קליטה: אותות לוויין יכלו להיפגע בקלות על ידי מכשולים כמו בניינים, עצים ואפילו עשן.
-
5. מורשת:
-
למרות שוורלדספייס אינה פועלת עוד כשירות רדיו לווייני מסחרי, היא הייתה חלוצה משמעותית בתחום הרדיו הדיגיטלי מבוסס לוויין.
-
היא הניחה חלק מהתשתית הטכנולוגית ששימשה חברות רדיו לווייניות מאוחרות יותר כמו XM Satellite Radio (כיום חלק מ-Sirius XM).
-
קרן וורלדספייס (WorldSpace Foundation), זרוע ללא מטרות רווח, השתמשה בחלק מקיבולת הלוויין עבור תכניות פיתוח חברתי וחינוך, כולל מידע על בריאות וחקלאות.
-
הלוויינים עצמם הוסבו מאוחר יותר להעברת נתונים חינוכיים תחת ישות אחרת.
לסיכום, וורלדספייס הייתה מיזם שאפתני שביקש לגשר על הפער הדיגיטלי על ידי הבאת רדיו דיגיטלי איכותי לאוכלוסיות ענק, אך נתקל לבסוף באתגרים עסקיים משמעותיים והפסיק את פעילותו. עם זאת, הוא מילא תפקיד חשוב בהיסטוריה של שידורי הלוויין.

Photo by Matthias Groeneveld